THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES

Khamis, 23 Julai 2009

Bermulanya kisah..

Hola dunia! Salam sume..
Ari ni,tanpa d sdari tlah b'+ lg sorg blogger yg x d undang,
aku la 2 hahaha
Ntah knp tgn ni gatai sgt klik sne klik sni,edit sne edit sni..
At last, t'cipta jgk la bnda alah ni.
Nk x nk kna trima jgk sbb da jd da..
ceh! Klu korg nk tau ni blog aku yg ke-3 tp yg 1st nk jd kikiki
Jd ke? Wait n see ah.. Knp ari ni?
Ermm sbb aku rse ari ni special sket kot hee
Sbb? Sbb ape 2? Sbb bestday aku ke? nonono
Aku grad? ops lg nonono (2011 I'Allah)
Haa! Mr.Right propose aku?
Helo,jgn nk wt klakar pg2 ni ek hahaha
Xcellynye, b'smpena 1st Syaaban 1430h daa..
awat? x cya ka?
Pecayalah.. (nyanyi lgu ct) hehe
Bkn sje2 nk wt tp aku jz nk try smting new la kononnya..
Org pndiam mcm aku ni susah sket nk luahkan kata2..
cewah! pndiam ke kaedahnye hehe adela sket kot..
d + plak ske mnulis so? wat du u ting ha?
k try wt formula sndri ek..
(pndiam x pmalu ÷ pnulis + pngarang - pmalas) = ???
Lu pk la sndri hahaha sori..
Bebalik pd 1st Syaaban td,dats mean smlm last rejab la kan (29)..
Yg m'buatkan aku pilih ari ni adalah krna
aku agk hepi sket bbnding sblum2 ni
sbb aku dpt pose Rejab penuh seh thn ni hehe
Almaklumla org bru nk blaja,
so aku listkan pose sunat ni dlm azam 2009 aku.
Bkn nk bangga tp bkgsi cerita..
Alhamdulillah,aku bsyukur ke hadrat Illahi d ats nkmat
& kurniaNya aku dpt bnafas,bgerak n bfikir smpai ari ni.
Moga hdup kt sume akn d brkati Insya Allah..
Pd anda yg x dpt Rejab 2 xpe,dnt wori..
akn ade time 2 utk korg nxt year.
Btw,Syaaban kan ade hee meh kt share smting about dat ~


Bulan Syaaban mrupakan bln ke2 slpas Rejab yg pnuh dgn kberkatan.
Sbhgian ahli hikmah mnyatakan bhw ssungguhnya bln Rejab
adlah ksempatan utk mminta ampun dr sgala dosa,
pd bln Syaaban adlah ksmpatan utk mmprbaiki diri dr sgala mcm cela
& pd bln Ramadhan adlah masa utk menerangkan hati dan jiwa.
D antara amalan2 yg d galakkan pd bln Syaaban adalah :
  • Mp'bykkan puasa sunat sbgmna yg tlah dijelaskan t'dahulu bhw Rasulullah S.A.W lbeh gemar utk b'puasa sunat dlm bln Syaaban b'bnding dgn bln2 yg lain. Justeru itu adalah patut bg kt slaku umat Baginda m'cthinya dlm mp'bykkan puasa sunat bg mnyemarak & m'agungkan bln Syaaban ini. D dlm Kitab Durratun Nasihin ada mnyebut sbuah hadis yg mnyatakan bhw Rasulullah S.A.W bsbda yg bmksud : "Brgsiapa yg b'puasa 3 hari pd pmulaan,p'tghn dan akhir Syaaban, maka Allah S.W.T mncatat utknya pahalaspt pahala 70 nabi dan spt org2 yg b'ibadat kpd Allah S.W.T slama 70 thn dan apabila dia mati pd thn itu maka dia spt org yg mati syahid."

  • Mp'bykkan bdoa, zikir dan b'selawat kpd Rasulullah S.A.W. Baginda bsbda : "Brgsiapa yg m'agungkan bln Syaaban, b'tqwa kpd Allah, taat kpdNya serta menahan diri dr p'buatan mksiat, maka Allah Taala m'ampuni semua dosanya dan mnyelamatkannya d dlm thn itu dr sgala mcm bncana dan pnyakit.
  • Bertaubat. Diriwayatkan dr Umamah Al Bahili radiallahuanhu, dia bkata ~ Rasulullah S.A.W bsabda yg nksudnya : "Manakala msuk bln Syaaban, sukacitalah dirimu dan perbaiki niatmu."



So renung2kan dan slamat bramal hehe
~ 2 b kontiniu ~




hatiku b'kata : Ya Allah,Kau ampunilah dosa2 kami semua
sesungguhnya Kau Maha p'ampun dosa2 besar,amin..




0 ulasan: